Loterijverlies.nl B.V. Loterijverlies.nl B.V.

Telegraaf trakteert Staatsloterij op PR-artikel

Telegraaf trakteert Staatsloterij op PR-artikel

Krant maakt zich meer en meer ongeloofwaardig

Peter Port - Dat De Telegraaf al jaren de Staatsloterij de hand boven het hoofd houdt, is met alle publiciteit tégen Loterijverlies inmiddels overduidelijk vastgesteld. Maar nu De Telegraaf bovenmatige aandacht schenkt aan een uiterst doorzichtige PR-stunt van de Staatsloterij, maakt alles nog veel meer verdacht. Een ‘toevallig opgedoken kist met het jaartal 1726 op het slot’ werd door de krant van wakker Nederland serieus genomen. Hoeveel zand laat je je in je ogen strooien?

Mike Muller, verslaggever van De Telegraaf, berichtte uitgebreid over een duikteam dat toevallig een zware houten kist had gevonden op de bodem van de Reigersplas. Zij filmden hun vondst en na terugkijken zagen zij dat op het slot het jaartal 1726 stond. Het werd getypeerd als een bijzondere vondst door het duikteam. Voordat de kist naar boven zou worden gehaald, liet de Staatsloterij weten dat het om een PR-stunt ging.

Maarten Wiewel, voorzitter van Duikteam Almere, vindt het een geslaagde stunt en “een mooie gelegenheid om de Reigerplas als duikstek op de kaart te zetten”. Ook het duikteam zat dus in het complot. En waar ging het uiteindelijk om? “De Staatsloterij bestaat 290 jaar en omdat onze geschiedenis nauw is verbonden met die van Nederland, wilden we dit met een knipoog tot uitdrukking brengen”, vertelt Floris van Driel, woordvoerder van de Staatsloterij. De creativiteit van de Staatsloterij is dus net zo groot als de kans om daar een prijs te winnen.

Naast Bart Mos, die al jarenlang een persoonlijke hetze voert tegen Loterijverlies, heeft De Telegraaf nu met Mike Muller een volgende collega-journalist die de Staatsloterij onheus heeft bevooroordeeld. Blijkbaar is de opdracht van de directie dat geen enkele journalist negatief over de Staatsloterij mag schrijven; het is immers een belangrijke adverteerder voor De Telegraaf met miljoenen euro’s aan advertenties in de afgelopen jaren.

Dat de nieuwe hoofdredacteur Paul Jansen de dag na de ‘onthulling’ reageert alsof hij boos is op de Staatsloterij vanwege deze PR-hoax, hoort natuurlijk bij het spel, maar is volstrekt gelogen. Of hij is de zoveelste die lag te slapen. Het ergste van dit alles is dat de lezers van De Telegraaf opnieuw door hun hoofdredacteur en zijn journalisten Mos en Muller zijn belazerd.

Aanmelden
  • Like Loterijverlies.nl B.V. op Facebook
  • Volg Loterijverlies.nl B.V. op Google Plus